Slechte bloemen rond feestdagen?!

Het is Valentijn. Toch maar even naar de bloemist voor een bloemetje!

"Wat?! Eén roos €3,75 per stuk"

 

Rond de feestdagen (Kerst, Valentijn, Pasen en Moederdag) zijn de bloemen duurder dan normaal. Hoe dat komt? Het is een kwestie van vraag en aanbod. 

 

En daar zit meteen het hele probleem rond deze dagen.

Niet alleen jij als consument betaalt veel met deze dagen,

ook wij als bloemist moeten diep in de buidel tasten. 

 

Nu vind ik dat niet eens het grootste probleem, als ik dan ook maar een goed product heb!! Zoals de meeste van jullie weten, ga ik dagelijks naar de veiling.

Dat heeft rond deze dagen niet veel zin.... Waarom leg ik je uit.

 

Vraag en aanbod... Is er weinig van iets zal de prijs stijgen. 

De kweker weet dat zijn bloemen richting de feestdagen alleen maar meer waard worden. Waardoor de bloemen worden gespaard, zodat dezelfde bloem dan meer oplevert. 

Wat begrijpelijk is uit het oogpunt van de kweker. Meer verdienen in een periode waarin alles al zo duur is. Denk alleen al aan de energieprijzen die enorm gestegen zijn.

 

Als bloemist heb ik echt een hekel aan deze dagen!!

Een aantal weken voor de feestdagen gaan de prijzen al omhoog. Het aanbod wordt minder waardoor de prijs stijgt. Dan weet ik al: er gaan klachten komen.

De kwaliteit gaat achteruit, waardoor ik me moet gaan verontschuldigen naar de klant en veel moet vergoeden om mijn naam hoog te houden.

 

De klant denkt vaak dat de bloemist lekker verdiend met deze dagen.

Was het maar zo’n feest! 

In een week zonder feestdag zijn de marges beter, is er lang niet zo veel stress, is de kwaliteit goed, werk ik zonder personeel en zijn de bloemen betaalbaar. 

Worden er grotere boeketten gemaakt voor een leuke prijs en maak ik mijn klanten veel eerder blij.

 

"Maar bij de supermarkt zijn ze €1,95"

De supermarkt koop vaak groot in bij de kweker / tuinder. Nemen alles af voor een vaste prijs. Vanuit het oogpunt van de tuinder begrijpelijk, geen derving en een vast inkomen. Van uit de bloemist vervelend! Soms staan er prijzen bij de supermarkt, waarvoor ik de bloemen niet eens kan inkopen.

 

Gelukkig is vaak de kwaliteit van de supermarkt minder, de bloemen staan langer in de supermarkt, hebben vaak soorten bloemen die niet mooi open komen, en pakken vaak niet zo leuk in als de bloemist dat kan. 

Dat is de redding voor de gemiddelde bloemist / bloemenwinkel. 

 

En natuurlijk weten we allemaal dat het beter is om je producten te kopen bij de plaatselijke ondernemer. Maar soms is dat lastig want je wilt geen dief zijn van je eigen portemonnee zijn. Persoonlijk vind ik dat het bovenstaande probleem moet worden aangepakt door de overheid en niet door de consument. 

 

Oké nog 1 irritatie, ik ben nu toch bezig... Neem nou het plastic tasjes. We moesten er allemaal voor gaan betalen. HARTSTIKKE GOED VOOR HET MILEU dat is zeker zo!

Maar als winkelier is het net dat beetje extra service die winkelen een beleving maakt. 

Er verdwijnen al zo veel winkel uit ons straatbeeld. Maar als we zo aan het milieu denken, waarom heeft de webshop waarbij de trui goedkoper is, dan twee keer zo veel verpakkingsmateriaal? Zij lopen niet het risico van een boete en verbruiken veel meer verpakkingsmateriaal.

 

Natuurlijk moeten we zo goed mogelijk zijn voor het milieu en is ieder tasje er één minder, maar soms zijn de regels krom. Het enige wat ik hier mee wil aangeven is dat wij als ondernemers het helemaal niet zo makkelijk hebben in het ondernemersklimaat van Nederland. Als ondernemer houden we Nederland voor een groot gedeelte draaiende en het wordt door allerlei regeltjes vaak niet makkelijker gemaakt. 

 

Terugkomend op jouw klacht!

Ik als bloemist baal er net zo erg van dat jouw bloemen niet lang staan.

Maar vertel het je bloemist, alleen dan kan er gekeken worden naar een oplossing.

Bloemen blijven een natuurproduct en er kan altijd iets fout gaan. 

O ja! En neem je bloemen mee naar de winkel of in mijn geval stuur heel veel foto's.  Je gaat de broek waarin een gat zit toch ook niet omruilen en de broek thuislaten?

 

Zomaar een kijkje in mijn gedachten en wat inzicht over het product achter de bloemist. Bedankt voor het lezen! En tot de volgende (nuttige) gedachten.

Reactie plaatsen

Reacties

Ka Van Renen
3 jaar geleden

1000%
Alsof we het zelf geschreven hebben. Dan maar dicht wegens succes tijdens de feestdagen. �
Ga zo doorrrrrr.
Groetjes ‘team Hermans Bloemen’

Bianca
3 jaar geleden

Dus dat, ontwetendheid...fijn dat er duidelijk wordt uitgelegd hoe het werkt! Jouw kwaliteit en creativiteit is altijd goed!!

Daniëlle
3 jaar geleden

Je hebt ontzettend gelijk. Vreselijk eigenlijk... wij blijven bij jou hoe dan ook bloemen bestellen! Team De Boetzelaer

Dion
3 jaar geleden

Top verwoord!! En zeker waar!

Bloemige groeten,
Je collega bloemist
Jd bloemen nieuwegein/woerden